خشکبار, زرشک

زرشک دانه اناری

زرشک دانه اناری

درود به همه ایران زعفرانیها. امیدوارم حال همتون خوب باشه. چند روز پیش بر اساس سال یکی است شما عزیزان تصمیم گرفتم تا زرشک دانه اناری را به طور خلاصه معرفی کنم. پس با من همراه باشید.

میوه زرشک چیست؟

میوه زرشک غنی از ترکیبات زیست فعال از جمله آنتوسیانین ها، ترکیبات فنولی، اسیدهای آلی، کاروتنوییدها، توکوفرول ها، فلاونوییدها، آنزیم ها، پکتینو ویتامین های محلول در آبه که نقش آنها در سلامت به اثبات رسیده و خواص ضد اکسایشی، ضد التهابی و ضد میکروبی داره.

چند نوع زرشک داریم؟

 زرشکهای معروف بازار دوتا هستن. زرشک دانه اناری و زرشک پفکی. زرشک همون زرشکه، فقط نوع خشک کردنش فرق میکنه. چون در نهایت به شکل دانه های انار در میاد، اسم زرشک دانه اناری رو براش گذاشتن. حالا بریم ببینیم که چطور خشکش می کنن.

نحوه خشک کردن زرشک دانه اناری

زرشک به محض اینکه از درخت ها چیده میشه توسط کشاورز های عزیز، روی زمین پهن میشه. زرشک رو روی خاک یا ماسه پهن میکنن و در مجاورت هوا قرار میدن. در این حین، رنگدانه های آنتوسیانینی که عامل به وجود آورنده رنگ قرمز، ارغوانی و آبی در بسیاری از میوه ها و سبزی ها هستن شروع به تیره شدن میکنن. به همین دلیل رنگ زرشک دانه اناری تیره تره. جالبه بدونین از رنگ زرشک یا همون آنتوسیانینی در فرمولاسیون و تولید انواع آب میوه ها، نوشابه ها، محصولات لبنی و قنادی مانند شیرینی، شکلات و آبنبات استفاده میشه. برای تهیه مربا و نکتار زرشک، این زرشک بهتره. چون علاوه بر رنگ بهتری که داره شیره خشک شده داخلش به رنگ و لعاب مربا و شربت کمک بیشتری میکنه.

نگهداری زرشک دانه اناری

معمولا بهتره زرشک داخل فریزر نگهداری بشه چون دیرتر تغییر رنگ میده.

 

تفاوت زرشک دانه اناری و زرشک پفکی

به طور کلی زرشک گیاهی بومی است که در بسیاری از کشورها پیدا میشه. در ایران این محصول دارای انواع گوناگونی از زرشک پفکی تا کوهیه که در مجموع تمامی آن ها دارای کاربرد غذایی بوده و تفاوت آن ها نیز در نحوه کاشت شان نیست؛ بلکه در نوع چینش و نحوه خشک کردن اونهاست.

  1. نوع خشک شدن:
    این زرشک به صورت چینش ضربه ای جمع آوری شده و در مقابل نور خورشید خشک میشه. در صورتی که زرشک پفکی در سایه خشک میشه.
  2. زمان خشک شدن:
    این زرشک در حدود ۲۰ روز خشک مشه ولی زرشک پفکی به مدت ۶ ماه زمان برای خشک شدن نیاز داره.
  3. میزان کیفیت:
    یکی از مهم ترین تفاوت این زرشک و زرشک پفکی در مرغوبیت اونهاست که زرشک پفکی یکی از بهترین و مرغوب ترین نوع زرشکه.
  4. میزان رنگ:
    زرشک پفکی دارای رنگ بهتر و بیشتر از دانه اناری است.
  5. قیمت:
    به طور کلی زرشک پفکی به دلیل بالا بودن کیفیت قیمت بالاتری هم داره.

شما میتونین برای تهیه زرشک و انواع محصولات و سوغات جنوب خراسان به فروشگاه ایران زعفران مراجعه کنید. ممنونم از همراهیتون.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *