آجیل

بادام و فواید آن

بادام و فواید آن

بادام

بادام شامل ویتامین ها، مینرال ها، پروتئین، فیبر، همچنین تعداد زیاد دیگری مواد مغذی برای سلامتی بدن است. فقط مقداری از آن در حدود یک اونس(حدود ۲۸ گرم)، شامل یک هشتم پروتئینی ست که یک فرد در روز نیاز دارد.  شما می توانید بادام را به صورت خام یا برشته شده به عنوان میان وعده استفاده کنید. همچنین می توان بادام را به صورت اضافه شده به شیرینی یا شله زرد و یا سایر مواد خوراکی استفاده کرد. بادام به صورت تکه تکه شده، خلال شده، آرد، روغن، کره و همچنین شیر بادام استفاده می شود.

مردم معمولاً بادام را جزو دسته آجیل به شمار می آورند. اما آنها جزوه دانه ها هستند و بهتر است آنها را در دسته دانه ها قرار دهیم. درخت بادام یکی از از قدیمی ترین درخت هایی هستند که توسط انسانها کاشته شده است. در اردن، باستان شناسان به شواهد و مدارکی دست پیدا کردند که درخت های بادام توسط انسان در ۵۰۰۰ سال قبل اهلی شده اند. در ادامه بعضی از دلایل اینکه چرا بادام برای ما مفید است را بررسی می کنیم.

 پتانسیل های بالقوه آن که دانشمندان درباره آنها اجماع نظر دارند به شرح زیر است.

 

 بادام و کلسترول:

چربی بادام ها زیاد است ولی نه چربی اشباع شده، بلکه چربی آنها از نوع غیر اشباع است. این نوع از چربی ریسک چربی ال دی ال یا چربی بد را کاهش میدهد. انجمن قلب آمریکا بیان کرده است که در حالت اعتدال چربی های غیر اشباع ممکن است وضعیت کلسترول خون افراد را بهبود بدهند. به اضافه که بادام ها فاقد کلسترول است.

یک مطالعه در سال ۲۰۰۵ نشان می دهد که مصرف بادام امکان دارد باعث افزایش ویتامین ای در پلاسما و سلول های قرمز خون بشود. همچنین سطح کلسترول خون را پایین می آورد. بر اساس این تحقیقات ویتامین ای یک آنتی اکسیدان است که می تواند به توقف اکسیداسیون و رفع گرفتگی عروق کمک کند. اکسیداسیون باعث ایجاد کلسترول میشود. ‏ تعداد زیادی پژوهش و مطالعه به نتایج یکسان رسیدند. نویسندگان این مقاله به طور خلاصه بیان کردند که مواد مغذی بادام ممکن است به تقویت یا حفظ سطح hdl خون یا کلسترول خوب کمک کند. دانشمندان به مردم توصیه می کنند که در طول روز حدود ۴۵ گرم از این دانه را مصرف کنند؛ تا به سلامتی شان کمک کند.

 

 بادام و سرطان:

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ روی  مصرف آجیل و دانه ها و ریسک ابتلا به سرطان به نتایج جالبی رسیده است. نویسندگان این مقاله به این نتیجه رسیدند که افرادی که انواع بادام و گردو استفاده می کنند؛ دو تا سه برابر کمتر در معرض ابتلا به سرطان سینه قرار دارند، در مقایسه با افرادی که این مواد مغذی را مصرف نمی کنند.

 آنها نتیجه گرفتند که این مغزها و گردو، حاوی فاکتوری هستند که از توسعه سرطان سینه محافظت میکند. 

 

 بادام و مشکلات قلبی:

 بادام همراه با سایر مغزها و دانه‌ها ممکن است به  بهبود لیپید ها یا سطح چاقی کمک کند. در سال ۲۰۱۴ در یک مطالعه دانشمندان متوجه شدند که بادام به طور قابل ملاحظه ای  آنتی اکسیدان را در جریان خون افزایش می دهد. همچنین فشار خون را کاهش می دهد و جریان خون رو بهبود می بخشد. شرکت کنندگان در این مطالعه مردانی در بازه ۲۰ تا ۷۰ سال بودند که به آنها ۵۰ گرم بادام در روز برای ۴ هفته داده می شد. محققان اعتقاد داشتند ممکن است به دلایل زیر بهبود های فوق اتفاق افتاده باشد.

۱- ویتامین ای، چربی های سالم و فیبر که به فرد کمک می کند احساس سیری بکند

۲- آنتی اکسیدان ها و تاثیر فلاونوئیدها

به همین دلیل آنها توصیه می کنند هر فرد در طول روز حدود یک مشت بادام در روز مصرف کند.

 

 ویتامین ای و بادام:

 بادام شامل مقدار زیادی از ویتامین ای (Vitamin E) است. ویتامین ای شامل آنتی اکسیدان هایی از قبیل توکوفرول ها است. یک اونس در حدود ۲۸.۴ گرم از بادام ساده شامل ۷.۲۷ میلی گرم ویتامین ای هست که حدود نصف مقداری ست که یک فرد در طول روز نیاز دارد.  ویتامین ای و دیگر آنتی اکسیدان ها به جلوگیری از خطر اکسیداتیو در بدن کمک می کنند. این خطر می تواند زمانی رخ بدهد که تعداد زیادی رادیکال های آزاد انباشته شوند. 

 رادیکال های آزاد نتیجه فرآیندهای طبیعی بدن و فشارهای محیطی هستند. بدن می تواند تعداد زیادی از آنها را از بین ببرد اما آنتی اکسیدان های غذایی هم به حذف آنها  کمک می کند. سطح بالای رادیکال های آزاد می تواند باعث فشار اکسیداتیو بشود، در نتیجه به سلول های بدن آسیب می رساند. این مشکل می تواند باعث بیماری های بسیاری بشود و سلامتی انسان را به خطر اندازد.

دانشمندان همچنین در آزمایشگاه به این نتیجه رسیدند که مصرف سطح بالای ویتامین ای خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می دهد.

 یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ نشان میدهد که آنتی اکسیدان های ویتامین ای، توکوفرول های آلفا ممکن است در کاهش خطر سرطان موثر باشند. مطالعات بیشتری برای تأیید این امر مورد نیاز است؛ زیرا یافته‌ها در کل متناقض بوده‌اند.

 

قند خون:

شواهد و مدارکی وجود دارد که نشان می دهد ممکن است این مغز گرانبها به سطح قند خون کمک کند. بسیاری از افراد با دیابت نوع دو، مقدار منیزیم پایین داشتند. یک کمبود رایج که در میان افرادی که سطح قند خون آن ها قابل کنترل نیست وجود دارد. دانشمندان متوجه شدند که ممکن است بین کمبود منیزیم و مقاومت به انسولین ارتباطی وجود داشته باشد. 

 در یک مطالعه در سال ۲۰۱۱، به ۲۰ فرد که دیابت نوع دو داشتند، ۶۰ گرم بادام دادند. آنها با مصرف روزانه ۶۰ گرم به مدت دوازده هفته به بهبود سطح قند خون و سطح لیپید یا چاقی در خون، کمک کردند. یک اونس از بادام، ۷۶.۵ میلی گرم منیزیم فراهم می کند. به عبارتی بین ۱۸ تا ۲۴ درصد از نیازمندی های روزانه یک فرد بالغ را تامین میکند.

بعضی از کارشناسان برای بهبود سطح قند خون استفاده مکمل های منیزیم را پیشنهاد می‌دهند. در برخی موارد، بادام جایگزین بهتری نسبت به مکمل های منیزیم است.

 

 کمک به مدیریت وزن:

بادام کربوهیدرات کمی دارد اما سرشار از پروتئین، چربی های مفید و همچنین فیبر است. بر اساس تحقیقاتی در سال ۲۰۱۵ خوردن این دانه به عنوان میان وعده صبحگاهی می تواند چند ساعت شما را سیر نگه دارد. به عبارتی احساس سیری در شما ایجاد می کند. افرادی در این تحقیقات ۲۸ و بعضی از آنها ۴۲ گرم مصرف کرده بودند. اشتهای افراد شرکت کننده که بادام مصرف کرده بودند، به شدت تحت تاثیر میزان مصرف آنها بود.

 احساس سیری بعد از خوردن بادام می تواند به کاهش وزن کمک کند. زیرا بعد از خوردن بادام، افراد کمتر وسوسه می شوند تا به سراغ تنقلات و مواد پرکالری و مضر بروند. 

 

سلامت استخوان:

این دانه شامل کلسیم، منیزیم، منگنز، مس، ویتامین کا (Vitamin K)، پروتئین و تمام چیزهای هست که برای سلامتی استخوان مفید است. کارشناسان خوردن آن را راهی طبیعی برای تامین بعضی از این مواد مغذی می دانند.

جدول زیر مقدار مواد غذایی بادام در هر اونس (هر اونس برابر است با  ۲۸.۴ گرم) نشان میدهد. این مقدار برابر با حدود ۲۳ عدد مغز است. 

همچنین این جدول بر اساس دستورالعمل های غذایی سال ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰ برای آمریکایی ها نشان میدهد که هر فرد بالغ به هر ماده مغذی چند واحد نیاز دارد. این توصیه ها بر اساس جنس و سن افراد متفاوت است 

 

جدول تغذیه بادام

افرادی که رژیم گیاهی دارند ممکن است کمبود ویتامین های ب به خصوص ویتامین ب ۴ و کمبود پروتئین داشته باشند. این افراد می توانند با خوردن مقداری بادام به عنوان مکمل، کمبود بعضی از این ویتامین ها و پروتئین ها را تامین کنند.

 

 خطرها

خطرات بالقوه ای برای مصرف این دانه محبوب و مغذی است که به طور اجمالی ذکر می کنیم.

 

 ۱- آلرژی

 افرادی که به خشکبار و دانه ها آلرژی دارند نباید بادام بخورند. افرادی که تجربه کهیر، ورم و سختی در نفس کشیدن بعد از خوردن بادام را دارند باید به سرعت به پزشک مراجعه کنند. وضعیت آنافیلاکسی می تواند به سرعت رخ دهد و جان اشخاص را تهدید کند.

افرادی دارای آلرژی باید پکیج ها و بسته های مغازه ها و رستوران ها را بررسی کنند.

دقت کنید که ممکن است این دادنه در کیک ها، آبنبات ها و شله زرد و غذاهای دیگری باشد.

 

۲- خفگی و آسپیراسیون:

 بچه های کوچک، افراد مسن و هر کسی که خوردن بادام برای آنها دشوار است؛ باید از خوردن آن اجتناب کنند. احتمال خفگی در این مصرف کنندگان بالاست.  افراد دارای زوال عقل یا مشکلات پارکینسون یا افرادی که مشکل عدم تحرک دارند بیشتر در خطر خفگی قرار دارند. به این شکل که امکان گیر کردن آن در ریه آنها بیشتر وجود دارد .آسپیراسیون یا گیر کردن در ریه میتواند باعث بیماری پنومونی یا ذات الریه شود.

 

شما می توانید برای خرید انواع بادام به فروشگاه ایران زعفران مراجعه نمایید.

منبع: https://www.medicalnewstoday.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *