نوشیدنی

چای ماسالا چیست؟

چای ماسالا

چای ماسالا چیست؟

درود به همه ایران زعفرانی ها. توی این مقاله اومدم سراغ یک نوشیدنی معروف و خوشمزه. بریم ببنیم چای ماسالا چیه و چطور درست میشه.
چای مصالح یا چای ماسالا (به انگلیسی: masala chai) یک نوع چای هندیه که از ترکیب چای، شیر و چندین ادویه تهیه میشه.چای ماسالا به ۵۰۰۰ هزار سال (یا ۹۰۰۰ هزار سال) پیش در آسیای جنوبی برمیگرده. زمانی که پادشاهان این چای رو به عنوان نوشیدنی که خاصیت دارویی درمانی داشت استفاده می‌کردن. در آن زمان چای ماسالا هم به صورت سرد و هم گرم سرو میشد و از انواع ادویه‌ها در تهیه آن استفاده میشد. در واقع طرز تهیه آن در مناطق مختلف متفاوت بود.

طرز تهیه چای ماسالا در خانه

ما سعی کردیم یکی از چندین روش تهیه ماسالا رو اینجا به شکل ساده ای بیان کنیم.
این چای  معمولاً از چهار جزء تهیه میشه:
  •   چای سیاه (چای کیسه ای یا فله)
  •   شیر لبنی یا غیرلبنی (غیر لبنی مثل شیر نارگیل و بادام و …)
  •   شیرین کننده ( شربت افرا یا گیاه استویا)
  •   ادویه جات (زنجبیل، دارچین، میخک، هل، فلفل سیاه و …)
ادویه جات بسته به دستور العمل تهیه چای متفاوت است، اما ترکیب مورد استفاده ما در اینجا دارچین، هل، فلفل سیاه، میخک و زنجبیل است.
ابتدا تمامی ادویه ها را در هاون می کوبیم. کوبیدن ادویه ها، باعث رها شدن بیشتر رایحه آنها می شود. ادویه های له شده را به آب و زنجبیل تازه رنده شده درون یک قوری اضافه می کنیم و در حدود ۱۵ دقیقه می جوشانیم. زنجبیل رنده شده باعث ایجاد طعم قوی تر می شود. اما اگر شما چای زنجبیلی نمی خواهید، به جای رنده کردن، آن را برش بزنید یا میزان کمتری استفاده کنید تا طعم زیادی نداشته باشد. سپس آن را ابتدا به تنهایی در آب خیس کنیم و روی شعله ملایم می گذاریم.
سپس چای سیاه و شیر رو اضافه و به آرامی گرم می کنیم. استفاده از شیرهای غلیظ ماسالای خوشمزه تری رو به عمل میاره. سپس همه مواد باقیمانده و شیرین کننده مورد نظر را اضافه می کنیم و هم می زنیم.
میتونین ازین نوشیدنی به مقدار بیشتری استفاده کنین و در روزهای بعد مجدد استفاده کنین.

 

ترکیبات چای ماسالا چیست؟

 

معرفی اصلی ترین ترکیبات چای ماسالا

این چای بومی هنده و قدمت زیادی داره. این چای دارای ترکیبات زیادی هستش مثل: جوز هندی، هل، دارچین، فلفل، زنجبیل، رازیانه، بادیان خطائی، میخک، چای سیاه و … .

دارچین در چای ماسالا

یکی از ترکیبات چای ماسالا ، ادویه دارچین هستش. این ادویه فقط مخصوص به این چای نیست و بیشتر ما ایرانی ها برای تهیه چای های سیاه خود از اون به عنوان یک ادویه طعم دهنده و گرمابخش استفاده می کنیم. این ادویه خاصیت ضد آنتی اکسیدانی داره و می تونه طعم شیرین بسیار ظریفی را به این نوشیدنی اهدا کنه. طعم شیرینی که دارای کالری نیست و افراد می تونن با اطمینان از اون استفاده کنن.

زنجبیل در چای ماسالا

یکی از اصلی ترین ترکیبات موجود در تهیه این چای هندی پودر زنجبیله. این پودر دارای طبعی گرم و تنده که می تونه به عنوان یک محرک در تهیه انواع غذاها و نوشیدنی های دیگه هم استفاده کنین. این پودر برطرف کننده مشکلات معده هم هست. به طور کلی خیلی از افراد از خاصیت ضد التهابی این پودر استفاده می کنن.

نقش هل در چای ماسالا

هل یکی از اصلی ترین و البته گران ترین ترکیبات این چای هندی ست. بیشتر افراد دانه های هل موجود در بازار را به رنگ سبز دیده اند. اما این دانه ها به رنگ های سیاه و سفید هم پیدا میشه. این دانه به عنوان نوعی طعم دهنده و بخشنده عطری خوش، در این چای به کار می ره. همینطور هل به هضم غذا کمک می کنه و برای کارکرد دستگاه گوارش و معده مزایای زیادی داره. این دانه های خوش طعم و خوشبو به خوبی انواع قارچ ها و باکتری ها را نیز از بدن خارج می کنه. به دلیل داشتن بو و عطر زیاد برای رفع بوی بد دهان هم به کار میره.

چای سیاه در چای ماسالا

 یکی دیگه از ترکیبات اصلی این چای، چای سیاهه. چای حاوی مقدار زیادی کافئینه که باعث افزایش انرژی و احساس سرحالی میشه.

جوز هندی در چای ماسالا

جوز هندی هم میتونه عطر و طعم ویژه‌ای به چای ماسالا بده. این ادویه مزایای زیادی داره از جمله کمک به رفع بیماری های عصبی و تقویت سیستم ایمنی.

 

فلفل سیاه در چای ماسالا

یکی دیگه از ترکیبات چای ماسالا که باعث تندی چای میشه فلفل سیاهه. این ادویه علاوه بر طعم تندش، میتونه بوی خوبی هم به نوشیدنی بده و باعث بشه که انگل ها و قارچ ها از قسمت های مختلف بدن دفع بشن.

میخک در چای ماسالا

یکی دیگه از ادویه هایی که باعث خوشمزه شدن چای میشه میخکه. این ادویه در بیشتر عطاری ها به عنوان یک داروی مسکن برای دردها به کار میره. البته که عطر و طعم ویژه هم داره. ناگفته نمونه که علاوه بر اینکه سیستم ایمنی را تقویت میکنه بعضی‌ها برای دندان درد هم ازش استفاده می کنم

جنسینگ و ریشه زعفران

چای ماسالا مجموعه ایران زعفران علاوه بر ترکیبات رایج بازار حاوی ریشه جنسینگ و ریشه زعفران.  جنسینگ رو به عنوان تقویت کننده سیستم جنسی میشناسن. ترکیب این دو ریشه باعث بیشتر شدن طبع گرم این نوشیدنی میشه که آن را برای روزهای سرد زمستون تبدیل به یک گزینه عالی می کنه. 

 

راحت ترین روش درست کردن چای ماسالا چیست؟

ما در ایران زعفران برای راحتی شما این چای رو آماده کردیم که با دستورالعمل زیر به راحتی میتونید یک چای با کیفیفت داشته باشید.

مواد مورد نیاز:

  1.  چای ماسالا (این چای مخصوص ایران زعفرانه که توش ریشه زعفران و جنسینگ داره)
  2. عسل
  3. کمی زعفران

روش تهیه:

یک قاشق چای خوری عسل به همراه دو قاشق چای خوری چای به همراه چند پر زعفران رو داخل شیری که گرم کردیم میریزیم و چند دقیقه صبر می کنیم تا دم بکشه.
نوش جان

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *