ادویه, زعفران

انواع تقلب در زعفران

تقلب در زعفران

انواع تقلب در زعفران

توی این مقاله قصد دارم تا با استفاده از تجربه چندین ساله در خرید و فروش زعفران در مورد انواع تقلب در زعفران و راه های تشخیص اون توضیحاتی بدم.
اول بریم سراغ این که چرا تقلب؟  زعفران مشهوره به طلای سرخ، به همین دلیل همیشه سودجویان بهش چشم دارن. با توجه به فروش بالای زعفران توی دنیا روشهای زیادی برای تقلب توی فروشش وجود داره که رایج ترین اونها رو براتون توضیح میدم. گفته میشه بیش از ۵۰ درصد زعفرانی که در دنیا به فروش میرسه دارای ناخالصیه و درش تقلب صورت گرفته. صدها روش برای تولید زعفران غیراصل وجود داره. همین مسئله تشخیص زعفران اصل از تقلبی را بدون کمک آزمایش غیرممکن کرده. با توجه به این آمار، اعتماد کردن به افراد ناشناس برای خرید زعفران ریسک ضرر و زیان شما رو بالا میبره.

ترکیبات زعفران

  1. پیکروکروسین، که دارای طعم تلخ بوده و مسئول طعم  دهی به زعفرانه.
  2. کروسین، ترکیب شیمیایی و طبیعی زعفرانه که  مسئول رنگ دهی به اونه.
  3. لیکوپن، که کاروتنوئیدی است که در ترکیبات گوجه فرنگی نیز موجود می باشد.
  4. سافرانال، تشکیل دهنده عطر اصلی زعفران.
  5. زآگزانتین و پیکروکروسین، نوعی زآگزانتین کاروتنوئیده که از طریق برش اکسیداتیو تولید میشه.
  6. بتاکاروتن ، این کاروتنوئید بیشتر در ترکیبات هویج مشاهده می شود.

روش های تقلب در زعفران

  • در یکی از روش های تقلب در زعفران گاهی افرادی سودجو و زیاده خواه زعفران اصل و خالص رو با شکر یا عسل یا شیره یا نمک و یا حتی گل رنگ مخلوط می کنند تا وزن زعفران بیشتر بشه و از این راه مثلاً سود بیشتری به دست بیارن.
  • یکی دیگه از روش های تقلب اینه که برخی افراد رنگ مصنوعی به زعفران اضافه میکنن تا میزان رنگ دهی زعفران را افزایش بدن.
  • بعضیا هم از کلاله های گیاهانی مثل ذرت استفاده می کنن. اونا این کلاله ها را رنگ میکنن و به جای زعفران سرگل اصل میفروشن.
  • افراد طمع کار از طریق افزودن چربی کاری میکنن که وزن زعفران بیشتر بشه.
  • و …

پوشال بلال

نحوه تشخیص زعفران اصل از تقلبی

  • زعفران اصل و خالص باید طعم تلخ و بوی شیرین داشته باشه. پس اگه طعم شیرین داشت دلیل بر ناخالص بودنشه. زعفران اصل زمانی که چشیده می شه باید طعم تلخ داشته باشه و گاهی بعضی زعفران ها هیچ طعم خاصی ندارن.
  • زمانی که یک زعفران خالص باشه باید یه عطر بسیار عالی داشته باشه و اگه عطر زعفران تندتر باشه دلیل بر تازه تر بودن اونه.
  • کمی زعفران رو در آب سرد بریزید و بعد از مدتی اون رو دربیارین. اگر زعفران اصل باشه کمی رنگ آب تغییر می کنه، ولی رنگ خود زعفران تغییری نمی کنه. اگه رنگ زعفران تغییر کرد و سفید شد مشخص میشه که ناخالصی داره.
  • وقتی که از زعفران استفاده می کنید، اگه بعد از خیس کردن رنگ آب زرد مایل به نارنجی بود و یا قرمز شفاف بود این یعنی که زعفران اصله ولی اگر رنگ آب قرمز پررنگ و تند باشه این یعنی که به این زعفران رنگ شیمیایی اضافه کردن. زعفران اصل، در رنگ دهی پایداره و دیر رنگ می ده.
  • اگر کلاله های زعفران حالت منحنی داشت میتونه یکی از نشانه های اصل بودنش باشه ولی اگه صاف بود یعنی ناخالصی داره. در یکی از روش های تقلب در زعفران به جای خود زعفران از کلاله های ذرت به طور مثال استفاده می کنند و آن را رنگ می کنند.
  • یک مقدار زعفران خشک شده را روی کاغذ بریزید و با انگشت بسابید اگه انگشتتون چرب شد به این معنیه که برای بالا بردن وزنش بهش چربی اضافه کردن، ولی اگر به پودر تبدیل شد یعنی زعفران اصله.
  • مقداری جوش شیرین در یک لیوان آب حل کنید و زعفران را به آن اضافه کنید در صورتی که آب زرد شد زعفران اصله ولی اگر زعفران قرمز شد یعنی زعفران ناخالصی داره.
  • یک مقداری زعفران رو روی گاز شهری بذارین. زمانی که رنگش بنفش یا نارنجی شد یعنی زعفران اصله ولی اگر رنگش زرد شد یعنی تقلبیه.
  • زعفران عطر هیجان آور و مطبوعی داره. به صورتی که شما از بوییدن زعفران خسته نمیشید. اگه تجربه کافی داشته باشید میتونید زعفران اصل را از تقلبی با استشمام بوی آن تشخیص بدین.
  • دقت داشته باشید که زعفران شیرین نیست. زعفران مزه ای تلخ داره. اگه قصد خرید از بازار را دارید ابتدا مقداری از زعفران را بچشید تا مطمئن بشین که زعفران تلخه. متقلبان عموما برای بیشتر کردن وزن زعفران مقداری عسل و یا آب شکر به آن اضافه می کنن. به همین دلیل حواستان باشد که زعفران ناخالص را خریداری نکنید.
خب اینم از انواع تقلب در زعفران. برای اینکه به زحمت نیفتین میتونین از فروشگاه ما خرید کنین. ما اصالت محصولاتمون رو تضمین می کنیم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *