ادویه, زعفران

زعفران نگین و زعفران پوشال

نگین و پوشال

زعفران نگین زیباترین نوع از انواع مختلف زعفران لقب گرفته است. هرچه قلم‌های آن درشت‌تر باشد، قیمت آن گران تر است و درنهایت اسم آن به سوپرنگین تغییر می کند.

مشخصات زعفران نگین:

  • کلاله ها کاملاً از هم جدا
  • خوشرنگ و قرمز یکدست
  • قلم های آن درشت
  • عدم وجود فرخوردگی

پاک کردن زعفران نگین:

موقع پاک کردن آن، سر کلاله زعفران از قسمت سفید و نارنجی کاملاً جدا می شود و یکدست قرمز می باشد. هرچه کلاله درشت تر باشد قدرت رنگ دهی بیشتر و شکل ظاهری آن زیباتر است. 

انواع زعفران نگین:

زعفران نگین دارای ۳ نوع می باشد. به طور کلی تمامی محصولات زعفران بر اساس مقدار رنگ دهی، میزان شکسته و نرمی موجود در محصول، ضخامت کلاله ها، طول کلاله ها، محل قطع و پیچ و تاب داشتن محصول تقسیم‌بندی می‌شود.
درجه ۱: کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده‌اند، فر‌خوردگی ندارد، تمامی کلاله های موجود ضخیم می باشد.
درجه ۲: کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده‌اند، فر‌خوردگی ندارد، ممکن است کلاله ها ریز و درشت باشد.
درجه ۳(شبه نگین): کلاله های زعفران از یکدیگر جدا شده‌اند، کلاله‌ها ریز و درشت و دارای فر‌خوردگی است.
نگین پرسی(اتویی): زعفران در هنگام فرآوری تحت پرس قرار گرفته و رشته های قرمز رنگ زعفران مسطح می شود. نوع پرس در بازار کم بوده، در صورت وجود سفارش می توان در اوایل فصل، این محصول را به مشتریان عرضه کرد.

شبه نگین چیست؟

شبه نگین زعفرانی است بین زعفران پوشال و نگین که در پاک کردن زعفران دقت کمتری صورت گرفته است و مقداری زردی همراه کلاله قرمز رنگ وجود دارد. به همین دلیل قیمت آن نیز کمتر است.
شبه نگین

شبه نگین

قدرت رنگ دهی زعفران نگین: 
قدرت رنگ دهی بین ۲۳۰ تا ۲۷۰ واحد (کروسین) را شاهد خواهیم بود.
تفاوت زعفران نگین و سرگل:
تشخیص زعفران نگین و سرگل برای مردم عادی بسیار سخت است زیرا این دو محصول بسیار به یکدیگر شبیه هستند. با این تفاوت که زعفران نگین از نظر طول کلاله بزرگتر، صاف، عدم فر خوردگی و شکستگی و دارای کلاله های ضخیم می باشد. اما در زعفران سرگل طول کلاله ها کوتاه، دارای شکستگی و کلاله‌هایی با ضخامت کوچک و بزرگ است.

زعفران پوشال

یکی از انواع زعفران ها زعفران پوشال می باشد. چنانچه قسمت سفیدی زعفران را از کلاله‌های قرمز رنگ جدا کنند به طوری که ۳-۱ میلیمتر از سفیدی به همراه کلاله باقی بماند، زعفران پوشال به دست می آید.  
زعفران پوشال قسمت سفیدی و قرمزی را به همراه دارد این ویژگی امکان تقلب در زعفران پوشال را کم کرده است. بسته به میزان سفیدی زعفران و درشت بودن کلاله های قرمز  درجه کیفیت زعفران پوشال مشخص می شود. هر چقدر سفیدی موجود در محصول کمتر و کلاله ها سالم و درشت تر باشد زعفران مرغوب تر خواهد بود. 

انواع زعفران پوشال: 

ضعیف: کلاله ها بسیار ضعیف است مهم ترین دلیل آن آب ناکافی، خاک نامناسب و آبیاری زمین پس از موعد مقرر می باشد. عامل تاثیر گذار دیگر، ریز و ضعیف بودن پیاز زعفران می باشد.
معمولی: کلاله ها درشت تر است، بو و طعم بهتری نسبت به نوع ضعیف دارد.
قلمدار: در این نوع، رشته های قرمز آن کشیده و ضخیم تر است. میزان زردی کلاله های زعفران کمتر و قلم های آن بزرگ تر و درشت تر است.
قیمت پوشال نسبت به زعفران سرگل و نگین ارزان‌تر است زیرا به همراه کلاله های زعفران مقداری خامه وجود دارد قیمت خامه (ریشه) نسبت به کلاله خیلی ارزانتر است.
تفاوت زعفران پوشال و سرگل:
سرگل فاقد هرگونه زردی می باشد و قلم های آن شکستگی دارد اما در پوشال معمولاً سه شاخه زعفران به هم وصل هستند و در انتهای آن مقداری زردی وجود دارد.
سرگل نسبت به پوشال مرغوب تر است.  پوشال قلمدار گاهی موارد جهت صادرات نیز استفاده می شود . یکی از ویژگی هایی که سبب شده زعفران پوشال طرفدار زیادی داشته باشد، به واسطه خامه، کلاله های سه شاخه به همدیگر متصل باقی می مانند و همین اتصال سه شاخه به همدیگر احتمال تقلب در این نوع زعفران به صفر می رسد.

مطالب مرتبط

2 نظر برای “زعفران نگین و زعفران پوشال

  1. حمید رضا گفت:

    چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

    1. ایران زعفران گفت:

      درود به شما کاربر گرامی
      بالاخره اینترنت هم مثل همه چیز مزایا و معایبی داره.
      بستگی به استفاده کنندش داره. برای یادگیری هر مطلبی باید تحقیقات کاملی انجام داد، تا بشه فهمید به کدوم مطلب میشه اعتماد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *