ادویه, زعفران

کاشت زعفران در خانه

زعفران در گلدان
درود به شما عزیزان ایران زعفرانی. کشاورزی حتی در مقیاس کوچک هم لذت زیادی داره. توی این مقاله قصد دارم به موضوع جذاب کاشت زعفران در خانه بپردازم. پس اگه به دنبال این هستید که کاشت زعفران در خانه را انجام دهید با من همراه باشید.

قدم اول: فراهم کردن مکان کاشت زعفران

شما با توجه به مقدار زعفرانی که قصد کاشت آن را دارید باید قطعه زمینی را در اختیار داشته باشید. پیاز زعفران شما تا ۷ سال بار می‌دهد، پس بهتر است قطعه زمینی را انتخاب کنید که احتیاجی به آن ندارید. حتی مکان کاشت زعفران یک گلدان در تراس آپارتمان شما نیز می تواند باشد.

قدم دوم: بررسی خاک و کود دهی آن

آفت‌ها و حشرات موذی می‌تواند به پیاز و گل زعفران آسیب برسانند، به همین دلیل بهتر است که این موارد را در باغچه خود بررسی کنید. در رابطه با این مورد گلدان گزینه مناسب‌تری نسبت به باغچه برای کاشت زعفران خواهد بود. البته گلدان شما باید در انتها سوراخی داشته باشید تا آب را دفع کند.
کوددهی به خاک را نباید فراموش کنید. پس از انتخاب باغچه یا گلدان، باید تا ۲۵ سانتی‌متر خاک خود را با مواد آلی شامل کمپوست یا برگ خشک شده تقویت کنید. این کوددهی منجر به زنده ماندن پیاز زعفران در طول زمستان می‌شود.
البته این گیاه کود‏دهی زیاد را دوست ندارد. زعفران انرژی مورد نیازش را در ریشه‌های گوشت آلودش ذخیره می‏ کند. به همین علت است که تا وقتی برگ‌ها خودشان زرد نشده‌‏اند، نباید برگ‌های گیاه را از طوقه ببرید. در هر صورت اگر زعفران‌تان را در خاک ضعیفی کاشته‏‌اید می‏ توانید در فصل پاییز کود‏دهی را با مقداری کود مخصوص پیاز زعفران انجام دهید.

قدم سوم: کاشت پیاز زعفران در خاک

فصل کاشت پیاز زعفران از خرد‌اد‌ تا اوایل مهر است. بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر خرداد تا اوایل مهرماه می باشد. توصیه می شود اواخر تیر و اوایل مرداد از کاشت زعفران خودداری شود. لازم به ذکر است اگر در خرداد پیاز زعفران خود را کاشتید از آبیاری آن تا مهرماه خودداری کنید. چرا که به علت عدم فعالیت گیاه پیازها فاسد می شوند. گل‌های پیاز اوایل آبان و آذر می‌روید‌ و زمان رشد‌ گیاه هم پاییز و زمستان و اوایل بهار است.
برای کاشتن زعفران شیار هایی را به عمق ۲۰ سانتی متر حفر کنید و پیازها را به سمت بالا و دانه دانه در شیار قرار دهید.
ارتفاع کاشت پیاز بسیار مهم است چرا که هر سال پیاز زعفران مقداری بالا می‌آید، که این باعث می‌شود پیاز شما  به سطح زمین برسد و اگر در مناطق سردسیری باشید ممکن است پیاز آسیب ببیند.
همانطور که گفتم پیاز زعفران از خرداد تا اوایل مهر در خاک کاشته می‌شود؛ و در اوایل پاییز خاک آبیاری شده و پس از شش تا هشت هفته پس از کاشت پیازها، گل زعفران رشد می‌کند.
زعفران را باید در آب و هوای معتدل یا سرد و خشک و بطور کلی کم باران کاشت. پس مناطقی از کشور مانند شمال ایران که مدام در معرض باران قرار دارند مناسب کاشت زعفران نمی‌ باشد.
گیاه زعفران در تمامی خاک‏ها اعم از سبک و شنی و یا رسی و سنگین قابل کشت می‏ باشد ولی بهترین رشد و عملکرد را در خاک‏های هوموس‏دار با بافت متوسط دارد.

قدم چهارم: آبیاری

پیازها در اواخر شهریور و یا اوایل مهر با آبیاری عمیق شروع می‌شود.مرحله بعدی آبیاری بعد از برداشت گل ها در آذر ماه خواهد بود. اگر در محلی کم باران زندگی می‌کنید یک بار هم در دی ماه، زعفران خود را آبیاری کنید. دقت داشته باشید که آبیاری زعفران در زمان خواب پیاز، باعث آسیب به پیاز می‌شود.
اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که در زمستان پوشش برف روی باغچه‌تان را نمی‌گیرد، می‌توانید زعفران را در زمستان هم اندکی آبیاری کنید. این گیاه در فصل تابستان به خواب می‌رود پس در این فصل خاک خشک را ترجیح می‌دهد.گیاه زعفران به آب زیاد احتیاج ندارد. توجه داشته باشید، در فاصله دو آبیاری خاک را خشک نگه دارید. همچنین بعد از پایان عمر برگ هایش، آبیاری گیاه را قطع کنید.
(بنابراین دو مرحله آبیاری و در صورت سکونت در مکان بسیار کم باران سه مرحله آبیاری)

قدم پنجم: برداشت طلای سرخ

اواسط آبان‌ماه، زعفران های شما به مدت ۲۰ روز گل می‌دهند. هر پیاز زعفران در سال اول یک گل و در سال های بعد بیش از یک گل می‌دهد. هر گل زعفران دارای ۳ یا ۴ رشته (گاهی ۵ رشته) زعفران است که می  توانید از طعم و عطر فوق العاده آن استفاده کنید.

نکات مهم:

یکی از نکات مهم انتخاب پیاز مرغوب است. این باعث می شود که از خطرات احتمالی در طی مدت در امان بماند. 
از زمان کاشت پیازها تا قبل از اولین آبیاری بهتر است گلدان ها در مکان خنک و کم نوری قرار دهید. ولی بعد از آبیاری، گلدانها را در زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید. قرار دادن گلدان‏ ها در پشت ‏بام یا بالکن‏ ها می‌تواند برای رفع احتیاجات گیاه مفید باشد.
گلدان‌‏ها را می‏ توانید تا آخر بهار آینده در همین محل(بالکن یا پشت بام) قرار دهید. تنها تابستان گلدان‌ها را به مکان خنک تر و کم نور منتقل کرده و دوباره با آبیاری مهرماه به مکانی با تابش مستقیم خورشید بر می‏ گردانیم.
گل‏ های زعفران ماندگاری زیادی ندارد. بنابراین توجه داشته باشید،گل های روییده شده را در یکی دو روز اولیه رشد برداشت کنید زیرا بعد از ۳ تا ۴ روز پژمرده می‏ شود.
به ازای هر یک کیلو پیاز زعفران می‌توانید حدود ۱ تا ۲ گرم زعفران مرغوب در سال اول بدست آورید. در سال‌های بعد این مقدار افزایش می‌یابد. همچنین پیاز زعفران شما در سال هفتم حداقل ۳ برابر خواهد شد و باید آن را به زمین بزرگتری انتقال دهید و محصول بیشتری را برداشت کنید.

 

در پایان امیدوارم از مقاله کاشت زعفران در خانه لذت برده باشید و براتون کاربردی باشه. شما میتوانید کلیه محصولات ارگانیک و سوغات خراسان جنوبی رو از فروشگاه آنلاین ایران زعفران تهیه کنید. تا درودی دیگر بدرود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *