ادویه, زعفران

معرفی ریشه زعفران

ریشه زعفران

سلام به ایران زعفرانیهای عزیز. توی این نوشته، به سراغ یک پر خاصیت مقرون به صرفه آمدیم و تصمیم گرفتیم مقاله معرفی ریشه زعفران رو بنویسیم.

ریشه زعفران چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ریشه اصلی زعفران در زیر خاک قرار دارد. اما ریشه زعفران یا دقیق تر بگوییم؛ خامه زعفران، در واقع قسمت انتهایی کلاله زعفران است که با این نام خوانده می شود.
اگر موقع جدا کردن(پَر کردن) زعفران کلاله‌ی زعفران به قسمت سفید رنگ(ریشه) متصل بماند و به صورت دسته روی هم چیده شود به آن زعفران دخترپیچ یا دسته می گویند. اگر کلاله سرخ رنگ زعفران بصورت جدا جدا مرتب شود، همان زعفران اصلی و مرغوب است.
دقت داشته باشید که بعضی از متقلبان این عرصه ریشه زعفران را رنگ کرده و به عنوان کلاله می فروشند که این نوع زعفران رنگدهی و کیفیت مناسبی ندارد و برای سلامتی بسیار مضر است.
در مقاله ای جداگانه، تقلب های رایج در زعفران و راههای تشخیص آن را ذکر کردیم.توصیه میکنیم قبل از خرید زعفران این مقاله را بخوانید.
بهترین راه برای معرفی ریشه زعفران، توضیح خواص و کاربرد آن است.

خواص ریشه زعفران

ریشه زعفران همانند کلاله‌ی آن، دارای ویتامین های B۱ ،B۲ ،B۶ و C، عناصر معدنی از قبیل آهن، منگنز و کلسیم است اما نسبت به کلاله دارای مقدار کمتری از این مواد است. گفتنی است که ریشه برخلاف رشته های سرخ رنگ زعفران دارای مقدار کمتری کروسین است و بخاطر همین رنگدهی پایین تری دارد. چون کروسین عامل اصلی رنگ دهی زعفران است.
در نتیجه نمی توان در پیشگیری و درمان بیماری های چشمی، دیابت، آلزایمر و بهبود حافظه که از موارد درمانی کروسین است استفاده کرد، اما چون سایر مواد مفید موجود در کلاله را دارد، می تواند برای موارد زیر استفاده نمود:
۱- بهبود افسردگی و ازدیاد شادابی و نشاط
۲- بهبود اختلالات خلقی
۳- از بین بردن بوی بد دهان
۴-بهبود شادابی پوست
۵-تقویت قوای جنسی
۶-بهبود عملکرد قلب و کبد
۷-مقوی معده و مثانه

خامه زعفرانخامه زعفران چه کاربردی دارد؟

خامه زعفران همان خواص زعفران را -هر چند به مقدار کمتر- دارد و میتوان در مواقعی که رنگدهی زعفران مدنظر نیست و تنها خواص درمانی زعفران مورد توجه است از آن استفاده کرد. استفاده به جای زعفران در اینگونه مواقع صرفه ی اقتصادی نیز دارد. چرا که ریشه زعفران نسبت به زعفران نگین با قیمت کمتری عرضه می شود. در تهیه غذاهایی که فقط طعم و عطر زعفران ملاک است از قبیل ته دیگ، شیرینی، سوپ، خورشت، شربت و دمنوش هایی که مواد رنگی دیگری اضافه می کنیم، می توان از ریشه زعفران استفاده کرد. علاوه بر کاربرد های درمانیِ به صرفه ی ریشه زعفران، از آن در صنایع مختلف از جمله داروسازی، شکلات سازی و آرایشی و بهداشتی استفاده می شود.

روش مصرف خامه زعفران

همانطور که در مطالب بالا ذکر کردیم، از آنجایی که قیمت این قسمت از گیاه زعفران بسیار ناچیز و پایین‌تر از کلاله زعفران است، ریشه زعفران برای تهیه و طبخ انواع غذا و نوشیدنی یا دمنوش که صرفا عطر و بوی زعفران مورد نیاز است کاربرد دارد. زیرا قسمت کلاله زعفران دارای رنگ قرمز مایل به نارنجی است و برای رنگدهی به انواع غذاها، دسرها، نوشیدنی‌ها و دیگر موارد مصرفی زعفران کاربرد دارد. برای استفاده و بکارگیری خامه زعفران بهترین روش ساییدن و پودر کردن آن است.
در روشی دیگر می‌توان ریشه زعفران را به عنوان یک طعم دهنده در کنار چای دم کرد. چای زعفران نوعی نوشیدنی گیاهی با خلوص و طراوت است که سرشار از خواص ضدافسردگی است. تمام آنچه شما نیاز دارید آب گرم، ریشه زعفران، کمی عسل یا شکر و مقداری چای سیاه برای تهیه یک فنجان چای زعفرانی است.
دقت داشته باشید برای ساییدن خامه زعفران، بهتر است از قند استفاده کنید؛ زیرا آسان تر ساییده می شود.
در ادامه نحوه تهیه چای با خامه زعفران آورده شده است:
  • در یک ظرف آب را به جوش آورید.
  • بعد از جوشیدن آب، کمی شکر، خامه زعفران، دارچین، زنجبیل، لیمو و برگ نعناع را اضافه کنید.
  • بگذارید چای برای ۵ الی ۷ دقیقه بجوشد.
  • سپس چای را صاف کرده و داغ سرو کنید. همچنین شما می‌توانید این چای را به صورت سرد نیز میل کنید.
این چای طعم و مزه شیرین، کمی تند و در عین حال نیرومند دارد. فواید سلامتی این چای بیشمار است و فشارخون شما با این چای کنترل می‌شود. به علاوه، با بیماری‌های قلبی نیز مبارزه می‌کند. تقویت کننده حافظه است و از بروز سرطان جلوگیری می‌کند.
امیدوارم از مقاله معرفی ریشه زعفران راضی باشید. شما میتوانید برای خرید محصولات ما از جمله انواع زعفران به فروشگاه ما مراجعه کنید. از همراهی شما سپاسگذاریم.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *